Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »
Szintetizátor és szintetizálhatóság
A régóta rideg maximalistának tartott Kraftwerk végre felfedezte emberi oldalát.
The Observer
2003. augusztus 3.
/ Kitty Empire írása /
Kraftwerk Tour de France Soundtracks (EMI)
Bár zenéjük mindig tökéletesen modernül szólt, a Kraftwerk kreatív története megfeneklett ügy. A düsseldorfi zene úgy tartja, Ralf Hütter és Florian Schneider és társaik nem az első emberek voltak, akik a gépeket számok készítésére fogták, de ők voltak az elsők, akik slágereiket kizárólag áramkörökkel és elektromossággal hozták létre a hetvenes években.
Nem csak a mindenkori legjobb popzene egy részét alkották meg az olyan dalokkal, mint a
"The Model" és a "Trans Europe Express": ezek a rozoga anti-popsztárok fektették le az igazi sablont, amely az összes modern tánczenévé tárult ki, a discotól a technoig.
És aztán meglehetősen abbahagyták a lemezek kiadását. Hütter, Schneider és alvállalkozóik (torz módon
"dobos"-okként ismertek) a nyolcvanas és kilencvenes években visszavonultak titokzatos KlingKlang stúdiójukba, hogy saját maximalizmusukkal és az új digitális technológiával küzdjenek, amely észrevétlenül hozzájuk lopódzott. Időközben zenéjüknek gyermekei lettek: hiphop, house, rave és mások (nem elfelejtve az önfejűeket, mint Gary Numan és Jean-Michel Jarre).
A Tour de France Soundtracks kiadása eseményszámba megy. Ez az első valóban új Kraftwerk album az 1986-os rosszul fogadott Electric Café óta. (Legújabb albumuk, az 1991-es
"The Mix" a Kraftwerk klasszikusok digitalizált feldolgozásait tartalmazta; három évvel ezelőtt volt az
"Expo 2000" maxi.)
De annak ellenére, hogy a Soundtracks új, teljes igyekezetük a Kraftwerk 1983-as Tour de France EP-jét veszi kiindulópontul (a címadó dallal együtt). A két borítókép egyforma.
Tipikusan jellemző a Kraftwerkre: előrefelé mozgás - a Kraftwerk mindig vonzódott a mozgáshoz, a vonatokat ünnepelve a
"Trans-Europe Express"-en, és az autózást az "Autobahn"-on - de visszatekintés magukra és, most, a fejlesztők pelotonjára, amely nyomukba lépett.
Végre úgy tűnik, a Kraftwerk végül kiegyezett a számítógépes világgal, melyet ők segítettek létrehozni. A Soundtracks - lazán véve - egy technoalbum, ritmikájával az elektro felé kacsintgat és halvány robo-funk visszhangja van.
Természetesen még mindig félreismerhetetlenül szól, pompásan Kraftwerk-szerű. Áttetsző szintetizátordallamok lebegnek előretörő ritmusok felett. Az album központi szvitjében, a
"Tour De France Etape 1-3"-ban távoli francia hangok kántálnak felkapott kerékpáros kifejezéseket. A Kraftwerk mindig csak sajátmagára utal: az
"Elektro Kardiogram" ravaszul felemlegeti a "We are the Robots" dallamát, amiben a Kraftwerk nehezen megfogható humorérzékének bizonyítékát láthatjuk. Ez talán a mai napig legmegindítóbban emberi számuk, szívdobbanásokat és lélegzést használva egy klinikai szimfóniában. Az album legkiválóbb száma, a
"Vitamin" is a tápanyagokra, az embergép üzemanyagára koncentrálja homályos, röntgenes elektronikáját.
A kerékpáros téma ("Chrono", "Titanium", "Aero Dynamik" van a címek között) kulcsjelentőségű. Simán sejthetjük, hogy ez az album nem készült volna el, ha nem egy fontos határidőre készült volna: a Tour de France idei centenáriumára. Ralf Hütter kerékpárőrült, aki kilométerek százait tette meg kétkeréken.
1982-ben egy kerékpárosbaleset felrepesztette Hütter koponyáját, és leállította a Kraftwerk eredeti "Tour de France"-korszak (ezt hívták Techno Pop-nak) albumának felvételét. A kerékpározás, jobban, mint az autók vagy vonatok, vált a Kraftwerkhez legközelebb álló szimbólummá. Önéletrajzában a korábbi "dobos", Wolfgang Flür kétségbeesve nyilatkozik Hütter rögeszméjéről, azzal érvelve, hogy a kerékpározás felváltotta a zenét Hütter életcéljaként. A Tour de France Soundtracks azt sugallja, hogy ez a kettő most együtt létezik, könnyű harmóniában. Csillogó, gördülékeny album, méltó a Kraftwerk névre. De nem tökéletes - az eredeti "Tour de France" (az album végén szerepel) összetett ellendallamai árulkodó emlékeztetők a zenekar 20 évvel ezelőtti csúcspontjára. És további bizonyíték is van a Kraftwerk növekvő emberiségére: a zenekar hírhedt maximalizmusa miatt a Soundtracks a verseny befejezése után érkezik a boltokba.
eredeti: http://observer.guardian.co.uk
fordította [PJ] Júlia